wat is duur.

• Mart

Ik weet dat dit soort vragen al vaker zijn gesteld, maar ik wil graag weer wat meningen lezen over de prijzen van flipperkasten. Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede flipperkast voor thuis. Wat mij opvalt is dat de prijzen zo enorm uiteenlopen. Zo ben ik vandaag bij een zaak geweest die een aantal kasten had staan. De prijzen waren schikbarend. Althans dat vind ik. Zo stond er bijvoorbeeld een Adams Family. De kast was welliswaar geheel nagekeken, maar zag er erg gebruikt uit. Hij vroeg zonder te blozen 2450 euro voor de kast. Voor een nette Guns & Roses vroeg hij 1850 euro. Een Medieval Madness kost daar zelfs 4995 euro. Ik vind de prijzen erg hoog. Wat zijn jullie bevindingen op het gebied van de prijzen. Ik ben geenzins onhandig (al zeg ik het zelf :)). Dus wellicht is het beter een kast van een particulier te kopen. Of zijn flipperkasten toch dermate gecompliceerd dat aanschaf van een gereviseerde kast bij een erkende handelaar verstandiger is ? Ik zou graag wat meningen lezen. Bij voorbaat dank.

Mart.

• bart

Hoi mart, als je particulier koopt moet je wel een kleine dosis kennis hebben, daarmee bedoel ik dat je moet weten op welke punten je moet letten bij het testen en proefspelen van de flipperkast, met deze kennis kan je gerust een flipperkast particulier kopen en ben je nog voordeliger af ook!

althans dat is mijn mening.

• Active-Pinball

Kijk ook eens op www.active-pinball.nl

Als je bij een particulier koopt kun je geluk hebben en een goed onderhouden kast treffen voor beduiden minder geld dan bij een officiëele winkel/zaak/ handelaar etc

Helaas is de praktijk meestal dus helemaal anders !!!

Een goed gereviseerde kast, waarbij alle mechanische onderdelen zijn vernieuwd die constant zwaar belast worden, waarbij het speelveld kaal is gemaakt en gepoetst, in de was gezet, opnieuw gerubberd( en dan niet alleen de slingshotrubbers, omdat dat lekker eenvoudig is) en alle onderdelen schoongemaakt en weer opgebouwd. En dan alle elektrische en electronische storingen eventueel opgelost. Tja, dat kost veel tijd, meteriaal en dus geld wat zich vertaald in een hogere aanschafprijs.

Het voorkomt echter meestal veel ergernis en dure reparaties achteraf, als je iemand langs moet laten komen om je net aangeschafte flipperkast na 2 weken al moet laten repareren.

Wil je meer info, neem gerust vrijblijvend kontakt met me op.

Verder kontaktgegevens vind je op de webstek

• Webmaster www.fruity.nl

Hoi Mart,

Ik heb slechte ervaringen met handelaren. De prijs is hoger en de staat van de kasten vaak minder dan bij een particulier (wel een hobbyist dan natuurlijk).

Zelf besteed ik vaak rond de 40 uur om mijn kasten weer zo dicht mogelijk richting nieuwstaat te brengen. Kan me niet voorstellen dat een handelaar er erg veel tijd in steekt vanwege de arbeidskosten die hij dan maakt.

Mijn tip is dan ook koop van een particulier. Bel hem op en praat een half uurtje over flipperkasten met hem. Of dit zijn eerste kast is etc.. Met een beetje handigheid heb je snel genoeg door dat het gaat om een flipperhobbyist of iemand die er alleen maar op speelt (Hij speelt lekker zeggen ze dan)

Succes!

• Mart

Ik vond bijvoorbeeld dat die Adams Family er verre van netjes uitzag. Dat hij er 2450 voor durfde te vragen vond ik verbazend. Voor het zelfde geld heeft hij enkel de rubbers vervangen. Je kan moeilijk controleren van de betreffende handelaar onder reviseren verstaat.

• webmaster www.fruity.nl

Net zoals bij particulieren heb je ook onder handelaren grote verschillen. De een verstaat onder reviseren opstarten zonder foutmeldingen en een poetsdoek erover heen, de andere handelaar haalt wel compleet de kast uit elkaar.

Hoe een handelaar een goeie revisie en arbeidsintensieve klus voor elkaar krijgt vraag ik me af. Om een beetje met je zaak rond te komen moet je toch al minstens 50 Euro per uur rekenen.

De goeie niet ten nadele, maar bij een aantal ben ik afgelopen jaar langs geweest na telefonisch contact over een kast. Ziet er goed uit, geen beschadigingen etc. Dan kom je daar en heeft het speelveld krakelee, ramps gebarsten en niet meer doorzichtig etc. etc. Ja, dan mag je niet zeuren, want de kast is immers niet nieuw meer. Dat de prijs dan net zo veel is als de kast in het verleden nieuw heeft gekost doet niet terzake. Dan hebben ze nog 2 belangstellenden die die dag komen :)

Wat ook opvalt is dat kasten die op marktplaats goedkoop worden aangeboden en snel weg zijn (of kasten in slechte staat voor een lage prijs) terug te vinden zijn bij handelaren. Als je een koopje misloopt, moet je maar eens vragen of je mag weten aan wie die is verkocht.. Zo ben ik afgelopen maand 2 kasten net misgelopen die beide dezelfde dag door dezelfde handelaar zijn opgehaald.

Waar halen ze de tijd vandaan? En reviseren en op ieder moment de deur uit kunnen om een kast voor een prikkie op te halen…

Kijk eens op de website van hobbyisten. Mijn kasten kan je vinden op:

http://www.fruity.nl/modules.php?set_albumName=album36&op=modload&name=gallery&file=index&include=view_album.php

Regelmatig verkoop ik weer eens wat (vaak nog minder dan de helft van handelaarsprijzen) en begin ik aan een nieuw project.

• Lieveheersbeestje

Mart enkele tips waar je op moet letten zal handig zijn:

Dot Matrix - Moet goed helder zijn.

Backbox - Kijken naar verbrande connectoren.

Of kijken als er geprutst is met printplaten.

Speelveld - Mooi glad.

Geen Schade bij plekken waar de bal in moet geschoten worden.

Ook geen pijltje waar gewoon een hele rand weg van is (zie je regelmatig bij echt kasten waar heel vaak op gespeelt is)

Cabinet - Geen verkleuringen (Kan wel maar kijk dan wel even wat voor kast en welke prijs dan redelijk is)

Flippers : Geen slappe flippers

Misschien nog een handige tip indien een handleiding er bij zit zo'n boek heel snel alle bladzijde zeg maar bij langs en als die dan steeds op de zelfde bladzijde valt dan moet je dat even lezen wat het precies is en daar even naar kijken.

(moet de handleiding wel een beetje goed uitzien niet zo gebruikt he :D)

Dit zijn toch wel de noodzakkelijke dingen waar je op moet letten.

Een TAF is zeker een mooie kast lijkt mij zelf ook wel mooi maar de pijs wat zer voor vragen (waar u dan was) is toch wel een beetje “Te gek”

• Aeneas

zie http://www.flippers.be voor uitleg waarover te letten en ‘gemiddelde’ prijzen..

• Mart

Iedereen ontzettend bedankt voor alle tips.

Ik ben nog wat aan het doorsparen, want ik wil in 1 keer een goede kast kopen die ik ook echt leuk vind. Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk tot aanschaf overga, zal ik de tips ter harte nemen. Ik heb overigens geen naam genoemd van de zaak waar ik geweest ben, omdat me dat niet eerlijk lijkt. Ik ben (nog) geen kenner op dit gebied, en dit was de eerste zaak waar ik ben gaan kijken. Voor het zelfde geld is het een hele goede zaak die topkasten verkoopt. En is de prijs gerechtvaardigd. Ik wil niemand onterecht benadelen. Ik had /heb echter zo mijn bedenkingen. Tegen de tijd dat ik een kast heb, laat ik nog wel weten welke het geworden is :)

grt.

• Roel www.flipperkast.com

Wat weet jij daar nou van man ? Welke frothoeren bedoel je dan ?

Waar is hij geweest dan ?

Sta jij er @!#$ bij dan of zo ?

De ene keer zit het mee, de andere keer tegen.

Soms heb je kasten: compleet demonteren,reiningen met industriecleaner, poetsen teflon,rubberen, contacten/opto's checken,lampjes,flitsers

opnieuw opbouwen, kijken of er niets is uitgeleuterd afgebroken, gescheurd, dolgedraaid, gipsplaat/en of houtschroeven vervangen door originele.

flippermechanieken compleet vernieuwen, coilstop,plungers, veren, brackets, teflon coilbus, contacten controle/verniewen,check haarscheuren flippergrondplaat.

verlichtingstekker, brugcellen, algehele prinplatencontrole op braai/bakwerk met ANP stekkertjes, belgische kroonstenen of andere storingsveroorzakers.

kabinet schoonmaak en of versteviging, danwel dolgedraaide pootboutplaten.

EN ZO KAN IK NOG WEL EVEN DOORGAAN ! ik vergeet nog de helft……

Dit is als het allemaal meezit dus gewoon veel werk, als je echt alles moet gaan tellen tegen vol uurtarief moet en onderhand geld bij.

Ik heb het nu niet eens over complexere flipperkasten als bijvoorbeeld Twilight zone, roadshow of zoiets met allerlei fratsen en frutsels die ook weer defecten/storingen onderdelen zoeken etc. En er zijn echt flipperkasten bij die 40 uur kosten !! Wat moet je daar mee dan ? weggooien of zo ? NEE, dat doe je in overgebleven uren om het leuk ( niet altijd ) te houden.

De flipperkasten worden allemaal steeds ouder en vergen daarom steeds meer

PREVENTIEF onderhoud zodat er ook garantie op kan worden gegeven.

Niet EEN “handelaar” ofwel iemand die zich op proffessionele wijze met flipperkasten bezighoudt, ( zeker bij verkoop aan particulieren die net weten hoe ze de stekker in het stopcontact moeten steken) zal een kast met garantie aanbieden zonder deze grondig te hebben geinspecteerd. Natuurlijk verschillen de werkwijzen.

Maar iemand die alleen 2 nieuwe rubbers er opdouwt en de ruit schoonmaakt zal gewoon “as is ” verkopen dat is een keuze maar daar moet dan ook het prijskaartje naar zijn.

De conclusie dat flipperhandelaren er ZEKER geen uren aan besteden is volledig uit de lucht gegrepen.