Hello,
Velen onder jullie weten waarschijnlijk wel dat Wayne Willard uit Australie , met Williams een deal heeft afgesloten en de licensies heeft gekocht van de vroegere Bally machines. Hij gaat dus flippers maken en her-maken . Dit heeft tot gevolg dat de claim op de licensie rechten terug “hard” word gemaakt, zoals het steeds al geweest is en nog is voor Gottlieb. Nu reeds geeft dat aanleiding tot discussie en brieven van advocaten burelen tussen de nieuwe licensie beheerder en verschillende makers , vooral in de USA, van decals , slingshots, en andere onderdelen … De fabricanten die daarvoor meestal nooit een vergunning vroegen worden aangemaand hun verkoop stop te zetten. Ik vrees dat deze tendens zich zal doorzetten naar ,schemas ,manuals en eventueel zelf game rom images. Ikzelf en vele anderen hebben zich op dat vlak reeds ingedekt en alles zelf op Cd's gebrand wat er kan gebrand worden. Voor eigen gebruik mag men dat doen volgens de Belgische wetgeving. Beschouw dit als een eerste tip..De nieuwe Australlische fabrikant zal volgens eerste inlichtingen beginnen met remakes van succesvolle flippers , ik denk hier aan M.M. en speelvelden , ook bijvoorbeeld het hologram voor CTBL , en zulke dingen . Ik zie gans deze ontwikkeling niet rooskleuring in, zoals steeds als de GROTE commercie zich met de zaken bemoeid is het uitkijken geblazen. Zijn er nog flipper fans die deze ontwikkelingen op de voet volgen , en wat zijn jullie standpunten daarover ? Welke voetangels en klemmen zijn er buiten het publiekelijk verbieden van het plaatsen op het WWW van manuals, images, foto's , nog aan de orde? Is dat aan de basis mischien ook één van de redenen dat de Gottlieb flippers hier toch iets minder geliefd zijn , men vind weinig sites specifiek Gottlieb (ik ken er twee) Daar waar de system 3 machines van Gottlieb toch degelijk en technisch zéér goed zijn . Vanzelfsprekend is er de negatieve klank over de Gottlieb sytem 1 met hun onvindbare CPU chips en de Gottlieb sytem 80 met hun rotte voeding, en onbeschermde driver cirquits. Maar éénmaal goed nagekeken en aangepast zijn het even betrouwbare machines als andere , met dit standpunt moet u het niet eens te zijn !! LOL ! Ik kijk uit naar reacties Leon