zekering F105 Fishtales

  • Arjen

    Hallo,

    Ik heb een probleem met mijn Fishtales. Zekering F105 op het driverboard gaat kapot als ik de kast aanzet. Dit zou op kortsluiting in een spoel kunnen duiden. Hoe kom ik daarachter. Weet iemand een oplossing?

    Arjen

  • Webmaster www.fruity.nl

    F105 is voor je Highpower solenoids. Ik zou beginnen om BR3 en bijbehorende condensator door te meten. Grootste kans dat daar het probleem zit.

    Als je de kast aanzet en die zekering klapt er meteen uit is er volgens mij nog geen spoel geactiveerd. Dus sluiting in de spoel lijkt er niet op. Wellicht wel sluiting tussen draad van de spoel en massa. Dus dat kan je controleren.

    Haal de spanning eens van de spoelen af (J107 uit mijn hoofd) en zet de kast aan. Als de zekering er weer uit klapt weet je zeker dat het aan BR3 of de C ligt.

    Doet ie het nu wel? Dan haal je de grote connector los met de - aansturingen van de spoelen. (J107 er weer op) je kan nu spoel voor spoel activeren door heel kort een draadje van de massa op de pennetjes van de connector te houden om zo de kortsluiting te lokaliseren. Met de handleiding erbij zie je dan welke spoel het is.

    Op Marvin Pinball staat ook uitleg hoe e.e.a te doen, succes en wees voorzichtig met die 50V spoelspanning!

  • Richard Baan

    Eens…..

    Als je dit soort problemen hebt kan het veel info geven als je er bij vermeldt of je de kast net hebt gekocht, en dat dit probleem mogelijk bij de vorige eigenaar ook al was.

    Of dat je hem hebt verhuisd. Misschien de kop er af gehaald? In dat geval kan er bedrading knel zitten tussen kop en body. Of een connector verkeerd weer aangesloten, waardoor eea. nu kapot kan zijn.

    Of is dit probleem spontaan gekomen, terwijl de kast het altijd heeft gedaan zonder storingen en ook niet van zijn plek is geweest. Dan is het vrijwel zeker bovengenoemde brugcel/condensator.

  • Richard Baan

    PS: als BR3 en/of de condensator kortsluiting zou maken moet F112 doorsmelten.

    F105 is alleen voor de High power solenoids. Dat kan het niet wezen. Kan 2 dingen betekenen:

    - de spanning naar de high power solenoids raakt ergens de aarde. Bedrading bekijken, moet zichtbaar zijn.

    - de aanstuurtransistor van een high power solenoid is kapot: staat nu dus continu in geleiding. De spoel zou dan continu aangetrokken moeten worden, maar als dat niet zo is kan de spoel kortsluiting maken. Misschien een schroefje ergens tussen bekneld geraakt?

    Of misschien een spoel vervangen door een waar een diode op zit? Dan is de diode verkeerd om aangesloten, resultaat: kortsluiting, die diode is dan stuk, en de aanstuurstransistor ook. Elke nieuwe zekering zal dan ook doorsmelten.

  • Arjen

    De kast heeft het tot afgelopen weekend vier jaar prima gedaan. Ik heb echter afgelopen zondag een ontbrekend onderdeeltje van een bumper gemaakt, maar daarna deed de kast het weer prima.

    Ik heb net connector J107 uit het driverboard gehaald en kast aangezet. Zekering bleef het doen. Dat zou erop duiden dat de fout in het speelveld ligt.

    Ga nu onderzoeken wat Richard als mogelijke oorzaken aangeeft. Kan even duren want dit is allemaal behoorlijk nieuw voor me.

    .

  • Hans (Flipperwinkel.NL)

    Er is dus gewoon een spoel verbrand OF er zit kortsluiting in de bedrading.

    In ieder geval moet je ook de transistoren in het bijhorende drivecircuit vervangen zodra je de oorzaak hebt gevonden.

  • Arjen

    Doet ie het nu wel? Dan haal je de grote connector los met de - aansturingen van de spoelen. (J107 er weer op) je kan nu spoel voor spoel activeren door heel kort een draadje van de massa op de pennetjes van de connector te houden om zo de kortsluiting te lokaliseren. Met de handleiding erbij zie je dan welke spoel het is.

    Die grote connector is dat J130 waar de Highpower solenoids op aangesloten zijn? En kan je nog een keer uitleggen met wat je bedoelt met ‘een draadje van de massa op de pennetjes van de connector te houden’?

  • Webmaster www.fruity.nl

    Dat gaat me wat te ver om het hier allemaal te typen. Check even zoals ik zei de site van Marvin Pinball..

    http://marvin3m.com/wpc/index2.htm#trans

    Hier vindt je er meer info over.

    Als het nog niet lukt dan horen we het wel, of misschien heeft een van de andere heren tijd om uitleg te geven welke stappen en hoe je het precies moet doen.

  • Richard Baan

    Begin eens te kijken bij de bumper met het vervangen onderdeel.

    Maakt het daar geen kortsluiting? Controleer ook hoe het er bij een goed werkende bumper uit hoort te zien.

    Als het de bumper niet is, controleer alle solenoids die tot de high power groep horen (zie manual)

    En inderdaad wat Hans ook zegt: de driver is waarschijnlijk ook stuk. Je kunt soms aan de transistor zien dat hij kapot is (gebarsten). Zo weet je ook waar de kortsluiting moet zitten.

    Voor wat betreft aansturing spoeltjes zie ook:

    http://www.nfvpinball.nl/artikelen/p_article.php?ArticleId=115