Zekering eruit.Spoel kapot?

• OmeJozz

Hoi,

Ik heb hier een flipperkast staan (Bally Blackwater100 uit 1987) met een

klein defect waardoor er steeds een zekering uit brandt. Ik zal proberen het

probleem hier te beschrijven en ik hoop dat iemand mij wat op weg kan

helpen.

De zekering die eruit brandt is voor de spoelen van o.a. de flippers, deze

werken dat ook niet meer. De bewuste zekering is een 5 Ampere zekering en zit op de “6803 power module & spacer assembly”. Dit komt (volgens mij) door de linker flipper.

Hiervan is de spoel dusdanig warm geworden dat deze aan de binnenkant was

vervormd waardoor de flipper ook niet meer kon werken. Ik heb de binnenkant

van de spoel weer opengewerkt en gezorgd dat de kern weer vrij kon bewegen,

de boel weer aangesloten en toen kon ik een krappe minuut weer flipperen

totdat de zekering er weer uit brande.

De vorige eigenaar had de schakelaars vervangen die aan de flipper zitten en

heeft (volgens mij) daarna de bedrading niet helemaal goed teruggezet.

De spoel heeft 3 aansluitingen met daartussen twee diodes, die drie

aansluitingen gaan naar de schakelaars en van daar een draadboom in om

vervolgens te verdwijnen in een wirwar van draden.

Nu heb ik wat op internet rondgezocht en op een flipperkasten-fan-site ( http://www.marvin3m.com/6803/index.htm ) wat

reparatietips kunnen vinden o.a. over het type wat ik heb (tenminste, het

betreft een vrij algemene beschrijving, alleen stond mijn flipperkast wel in

het lijstje van behandelde kasten). Hier stond ook een foto (helemaal onderop de pagina) van een van de

flippermechanieken en daarop zag ik dat de draden tussen de schakelaar en

de spoel anders waren aangesloten dan die van mij…

Kan ik zonder een fatale kortsluiting te maken een beetje de draden van plek

wisselen of maak ik dan een goede kans de spoel te vermoorden?

Alvast bedankt

OmeJozz

• Hans (Flipperwinkel.NL)

De Spoel is doorgebrand en moet vervangen worden.

• OmeJozz

Daar was ik al een beetje bang voor, maar omdat hij nog wel een minuutje meeging hoopte ik (tegen beter weten in) dat het wel meeviel.

Het gaat om een spoel: A 24-570/34-3600

Ik heb op jouw site gezien dat je die verkoopt maar het je die toevallig ook op voorraad liggen?

• barry

als ze op de site staan zijn ze ook op voorraad

anders komt er achter het artikel te staan tijdelijk uitverkocht

• OmeJozz

Ok, dank je. Dan zal ik er maar eentje gaan bestellen.

Ik heb trouwens de spoel eens wat beter bekeken en er is inderdaad een draadbreuk (doorgebrand) in de dunne draad van de spoel.

• Richard Baan

Zo te horen is dat het enige niet……….

Vervangen is echt de enige optie.

• OmeJozz

Dat ga ik ook doen, de spoel is onherstelbaar beschadigd dus daar is geen redden meer aan.

Sterker nog, ik heb hem al besteld en hoop snel weer te kunnen flipperen.

• Hans (Flipperwinkel.NL)

Als de ptt een beetje wil doorknorren kun je morgen weer flipperen.

Let wel op dat de boel correct is aangesloten en dat vooral het End Of Stroke contact goed werkt anders brand de spoel weer net zo snel door.

• OmeJozz

Wohoo, ik krijg nou al zin in een potje of 30 :o)

Maar de vorige eigenaar heeft de schakelaar al vervangen in de hoop daarmee het probleem te verhelpen dus ik denk dat hij daarmee wel de oorzaak heeft verholpen maar niet het probleem.

Ik heb een tekening gemaakt van hoe de boel aangesloten zat en ik kan altijd nog spieken bij de tegenover liggende flipper, want ik heb er wel een originele handleiding bij maar daar missen uiteraard net die pagina's van…

Maargoed, ik ben benieuwd of hij hiermee weer helemaal de oude is. Ik zal het zeker even laten weten.

• Richard Baan

Zoals Hans ook aangaf: controleer de EOS (end-of-stroke) “voordat” je er spanning op zet!!!

De EOS is een verbreek contact (dwz het contact is gesloten als de flipper naar beneden staat, en wordt verbroken zodra de flipper omhoog staat). Controleer of dit contact door het omhoog komen van de flipper ook echt “open” gaat! Dit is erg belangrijk, anders verbrandt je nieuwe spoel.

Voor een krachtige flipper moet de EOS op het laatst pas open gaan, maar zorg er wel voor dat hij goed opent.