Muntproever

• Steven

Ik heb vorig weekend een BS Dracula gekocht met electronische muntproever. Nu is die afgesteld op de gulden. Is het mogelijk zo'n muntproever opnieuw in te stellen op bv. een 50 eurocent munt? En hoe doe je dat dan? Ik las wel iets over herprogrammeermogelijkheden bij electronische proevers, maar niet in hoeverre dat kan tussen verschillende muntsoorten en hoe dat moet.

Groeten en bedankt,

Steven

PS: erg leuke kast, die BSD!

• Paul (www.active-pinball.nl)

De meeste merken electronische coin acceptors kun je omproggen naar euro, oa NRI, CoinControl en Cashflow.

Alleen vergeet dat maar omdat zelf thuis te doen, ivm aanschaf apparatuur en software voor deze omprogjob

• leon

Inderdaad , wat Paul schrijft is juist . U heeft nodig een speciale kit waar de muntproever inpast met een tiental verschillende aansluit kabels voor de verschillende merken en soorten muntproevers , het programma, ook betalend , en telkens u een munt proever moet om zetten ofte herprogrammeren moet u om het desbetreffende programma te gebruiken een of meerdere licensie aankopen om dan het omzet programma één of meerdere keren te kunnen opstartten.Verder hebben sommige muntproevers wisbare eeproms waar je dan de nieuwe karacteristieken van de munt kan in schrijven. Maar er zijn er ook die werken met een prom en daar moet dan een nieuwe in omdat die niet te herprogrameren zijn, Omdat het type ook al niet meer te krijgen is ( dat type prom) gebruikt men een aampassings voetje en een ander type eeprom in de plaats , dat kost dan ook weer veel meer . U kan op mijn website een overzicht vinden van welke muntproevers kunnen her-programeerd worden en wat het kost . Een omsklachtig werkje trouwens , want de muntproever word gedurend het her-programeren als het ware opgeleid/opgeleerd , er moeten minstend 50 munten doorheen gejaagd worden , liefst ouwe en nieuwere exemplaren van de verschillende europese landen , zodat de muntproever bij het ( automatisch) opstellen van de karacteristieken, ( dikte , val-snelhied , weerkaatsing, soort metaal ) een goed gemiddelde kan maken . Hoewel het aanbod om ze te herprogrameren nog op mijn website staat doe ik het toch niet meer , te duur, teveel werk , soms moet men na een of twee maand nog eens herbeginnen , heb ik al voor gehad, 'k weet ook niet waarom, en dan is de “ klant” mis tevreden vind het niet serieus dat hij een tweede maal moet betalen voor een nieuwe licensie en andere perikelen . Dus ik ben ermee gestopt, het spul heeft genoeg gedraaid na de invoering van de EURO toen alles moest omgebouwd worden. Sorry leon

• leon

Momenteel is er een nieuwere generatie muntproevers op de markt. In deze munt proevers moet men een “ voorbeeld” munt inzetten. Deze word dan vergeleken met de munt die men ontvangt , dus men werkt nu met vergelijking, om om te zetten moet er gewoon een andere of nieuwe munt ingezet worden en dan zal de muntprover met die munt gaan vergelijken. Dus geen herprogramering meer nodig. Ik heb ze nog enkel maar gezien met één type munten . Dus voor de basis munt waarmee vergeleken word is er maar plaats voor één type . Je kan dan niet drie of meerdere muntstukken gebruiken, het kan dat er bestaan voor meerdere maar ik heb ze nog niet gezien , maar dat zal zeker wel komen, moest het er nog niet zijn. De techniek kan dit zeker aan Leon

• Paul (www.active-pinball.nl)

Dit type muntacceptor bestaat echter al zeer lang. Die waren een jaar of 12a15 al op de markt. Weliswaar maar voor 1 type munt herkenning, maar het idee is niet echt nieuw.

• Hans Balk (Shoot 'M Again)

Dat zijn zogenaamde coinequalizers.

Ze zijn uitsluitend geschikt voor munten die uit 1 enkel soort metaal of alliage bestaan.

Multimetalen munten zoals de 1 en 2 euromunt kunnen niet correct door een coinequalizer worden herkend.