Tsja, hoe kan ik hier nu weer genuanceerd op reageren. Allereerst Bart. Al datgene wat jij noemt (op onderzoek bij de flippervereneging laat de leden die nog actief lid weze hun mening eens geven over het reilen en zeilen van de club en ga dan eens kijken hoe de kern te werk gaat) dat heb ik al gedaan en daar ben ik zeer tevreden over. Er wordt door een te kleine groep mensen keihard gewerkt om zeer veel activiteiten van de grond te krijgen.
Patrick: sinds jaar en dag worden er op grote evenementen nauwelijks kasten verkocht. Dat heeft, mede in combinatie met de enorme gestegen prijzen de laatste jaren, geleid tot handelaren die steeds minder bereid waren om ‘voor de kat ze viool’ met hun voorraad te gaan lopen slepen. Er zullen ook wel andere zaken meespelen zoals jij zegt, maar zeg nu zelf. Als een contact tussen een club slecht verloopt, maar je verkoopt wel op een evenement 10 kasten, dan kom je volgende keer na een goed gesprek toch wel weer je kasten aanbieden. Handel is handel nietwaar. Het vervoer, mankracht, opbouwen, afbreken etc. het is allemaal veel duurder geworden. Handelaren zelf hebben ook andere manieren gevonden om hun kasten aan te bieden (eigen zaak/pand) en er zijn simpelweg steeds minder kasten beschikbaar gekomen. Tel alles bij mekaar op en de NFV gaat zijn eigen voorraad aanleggen, waardoor de noodzaak tot contact met kastenleveranciers nog minder groot wordt.
Tevens denk ik dat het bestaan van de NFV iedereen die flipperen leuk vindt uiteindelijk veel goeds heeft gedaan. Die duizenden kasten in prive-bezit zijn voor een deel toch ook gekocht door NFV-leden bij de handelaren? Of halen zij vrijwel al hun kasten ergens anders vandaan?