start niet goed op

• dijk

Ik heb een Williams Gorgar maar als ik hem aanzet en wil spelen dan start hij niet goed op of hij valt soms uit en moet je weer opnieuw beginnen. Lampen doen het dan nog steeds wel.

Ook de highscore onthoud hij niet als je de kast uit en weer aan zet. Heb er nieuwe batterijen ingedaan maar doet het nog steeds niet helemaal lekker. Als ik het deurtje open doe en de kast een paar keer aan en uit zet start hij wel goed op. Maar een enkele keer valt hij toch uit onder het spelen.

Wie kan mij helpen??

• Shoot 'M Again (Hans)

Heel simpel,

Bij ALLE oude Williams kasten moeten alle IC voeten op de CPU print worden vervangen.

De originele voeten zijn dermate slecht dat de Eproms er soms zowat vanzelf uitvallen.

Ook de Eproms kunnen beter meteen worden vervangen door nieuwe.

• dijk

Als je hem aanzet en wilt spelen start hij niet goed op en gaan de lampen en display's knipperen. De credit valt weer terug.

• dijk

De ic voeten en ic's zien er heel goed uit, heb de printplaat eruit gehaald en alles ziet er blinkend uit aan de onderkant. De spanning vanaf de batterijen gaan naar 2 onderdelen namelijk een condensator en een diode. Hier meet ik ook de spanning maar aan de andere kant niet, dus ze sperren allebij. als ik de printplaat weer in de kast plaatst en aansluit dan meet ik ook die spanning aan de kant van de batterijen maar ook een spanning aan de andere kant (5 volt). van de andere kant van de condensator komt de spanning uit de rechter ram ic uit pin 11.

Is dit correct? Weet iemand nog iets waar het aan kan liggen waarom de kast telkens het spel eindigt en de display's en de lampen knipperen? Als ik het spel wilt spelen dan start hij wel op maar stopt daarna gelijk weer en hoor je het credit spoel op het deurtje schakelen. Als ik het deurtje open doe en 2 keer aan en uit schakel dan start hij wel goed op maar valt hij nog wel eens uit tijdens het spelen.

• Shoot 'M Again (Hans)

Hoe dan ook, als je niet eerst de IC voeten (laat) vervangen door nieuwe is er geen enkele sprake van een betrouwbare kast.

Dat ze er geweldig uitzien zal best, ze zijn echter zo rot als een mispel.

Gebruik uitsluitend de iets duurdere ic voeten met gedraaide pennen en laat meteen nieuwe eproms maken op basis van gebruik van voet IC14

• dijk

Ok dan gaat ik dat gewoon proberen. Wat kost zo'n setje?

Is het een beetje te doen dat solderen van ic voetjes?

Wat kost het om het te laten doen?

• Shoot 'M Again (Hans)

De IC voeten kosten 70 cent bij http://www.flipperwinkel.nl en de eproms 2 tientjes,

Je hoeft ze niet allemaal te vervangen omdat de voeten voor de originele gameroms niet meer worden gebruikt, ervoor in de plaats komt nu IC14 welke de software bevat van die roms.

Dus IC21, IC22 en IC26 doen niet meer mee, je kunt de oude voeten gewoon laten zitten.

Het uitsolderen van de oude voeten is niet moeilijk maar je moet het wel eerst flink oefenen op een oude waardeloze print.

Maar uiteraard kun je het ook laten doen bij de Flipperwinkel in Arnhem of de Wizard in Bunschoten.