Trafo vraag

• Michel

Wil jij je grote mond nu eens houden Hans!

hoe moet ik ooit Nederlands Flipperkampioen worden (als enigste deelnemer) als jij steeds roet in het eten gooit.

zucht…. kennis is macht

Michel

• Hans

Sinds 1998 is dit niet langer toegestaan.

Oude situaties worden getolereerd maar bij de geringste wijziging aan de elektrische installatie dient deze te worden aangepast naar de geldende normen.

Uiteraard is het gewoon DOM.

Het is genoegzaam bekend dat een flipperkast op een geaard stopcontact dient te worden aangesloten.

Vreemd genoeg is het ondanks alle regulering in NL nog altijd mogelijk om een geaard toestel aan te sluiten op een ongeaarde wandcontactdoos, iets wat in veel ons omringende landen al zeer lang onmogelijk is gemaakt.

Hopelijk gaan we ook hier over tot aanleg van centraalaarde om deze situaties onmogelijk te maken.

Daarnaast is het ook een kwestie van opvoeding, op deze manier omgaan met elektriciteit heeft al zeer veel levens gekost en je zou toch denken dat men begreep dat een geaarde stekker in een geaard stopcontact hoort.

• Hans

Pardon?

De heren hier willen liever door elektrocutie om het leven komen begrijp ik.

Naar ik heb begrepen is deze manier van levensbeeindiging toch zodanig pijnlijk dat men in de USA ervoor heeft gekozen de Elektrische Stoel te vervangen door een dodelijke injectie.

Dat alleen al zou voor U motiverend genoeg moeten zijn om uw huisinstallatie eens onder de loep te nemen.

Een beetje verstandige lezer weet gelukkig wel dat hij uw dodelijke “adviezen” beter niet kan opvolgen.

• Hans

Vreemd.

Naar ik meen zijn ook in Amsterdam geaarde stopcontacten gewoon in de winkel leverbaar.

Zowel geschikt voor zeer oude als voor minder oude installaties, bijtrekken van een aardleiding is in de regel ook snel gedaan.

Meten heeft hier niets mee te maken overigens.

U dient eerst uw verouderde installatie die misschien nog wel uit katoen bestaat te moderniseren en dan pas kunt U middels meting bepalen hoe het er voorstaat.

In het bijzonder wil ik andere meelezende Amsterdammers ervoor waarschuwen dat een oude installatie geen reden is om daar dan ook maar niets aan te doen.

Veelal zijn dergelijke huisinstallaties tientallen jaren oud en soms nog uit de tijd dat er een enkel schemerlampje werd aangesloten.

Een dergelijke installatie is nimmer berekend op het gebruik van de overstelpende hoeveelheid wit- en bruingoed van vandaag de dag.

Een beetje handigerd kan zelf op correcte wijze zijn gameroom van een goede geaarde stroomvoorziening voorzien.

(Dit geldt uiteraard ook buiten Amsterdam tot in Arnhem aan toe)

• fritz

Volgens mij mis ik iets in het antwoord??

Je kan namelijk wel fijn een randgeaard stopcontact en/of een aardlekschakelaar kopen maar dat zegt niets over je veiligheids aarde of potentiaalverefffening.

In div. oude steden zit de veiligheidsaarde draad nog doodleuk op de waterleiding inpandig en buiten in de straat is de loden water leiding vervangen door tyleen!!

Dus over mensen de dood insturen geschreven,dream on.

En katoen is nog steeds toegestaan , en heeft ook niets te maken met de veiligheid van het toestel.

Maar je antwoord zal ik laten lezen aan wat NUON jongens hier, scheelt ze een hoop tijd al dat gemeet.

Dus IK blijf gewoon de boel doormeten en als ik de aarde niet vertrouw doe ik een aardverspreidingsweerstandmeting.

Van mensen die apparatuur openmaken om een storing te zoeken mag je verwachten dat ze kennis hebben van elektriciteit.

Zo niet,dan heb je materiële schade en laat je het wel de volgende keer want dat kost euries.

Albert doormeten die jukebox,je kunt het.

Mvg Fritz.

• Albert

Het is echt de aardlek die eruit knapt. (ik weet wel het verschil tussen een aardlek en zekeringsautomaat!)

Als ie niet geaard is speelt de jukebox perfect, er staat dan wel spanning op de box.

Waarom ik denk dat de trafo kapot is:

Als het goed is zijn de primaire (240 V) windingen gescheiden van de Secundaire (div spannigen). Lekt er ergens van de sec spanningen iets weg zou dat niet de aardlek mogen doen uitslaan, omdat alleen lek in de primaire windingen een in/uit verschil kan veroorzaken.

Dacht ik? heb ik dat juist?

Ik meen dat de secundaire windingen allemaal op een of andere manier aan de massa staan. (spanning ten opzichte van massa)

Zeker onder deze omstandigheden zal ik de box NOOIT zonder aardaansluiting gebruiken.

Enige ideeen hoe ik de fout kan opsporen?

Is er onder jullie iemand die een blik op het schema zou kunnen werpen, en vandaaruit een deskundig advies geven?

(schema kan ik scannen)

Albert

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Het bijslaan van een aardpen is toch niet zoveel werk lijkt me.

In het bijzonder in Amsterdam trouwens want met een vrij korte elektrode heb je al een goede aarding vanwege de natte ondergrond.

• pietje puk

hans in amsterdam in de amstelstraat zit nog 2 x 110v en je

meet tussen een fase en de aarde draad dus 110 v

2 x 110= 220,in de meterkast zitten 2 vermogens travos om de

spanning hoog te houden,het is nog uit het steene tijd perk

maar het zit in de binnenstad wel op meerdere plekken

vroeger was er geen aarde toen had je alleen 2 x 110 v

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Afgezien van de waarschijnlijkheid van dit verhaal van iemand die niet eens onder zijn eigen naam durft te posten……

Is dit dan een reden om maar geen aardleiding aan te leggen?

Geschiedkundig:

Al in de jaren 20 werden aardleidingen gebruikt in zowel bedrijfsinstallaties als woningen.

Natte apparatuur is altijd al geaard geweest, zelfs in de tijd dat we in NL inderdaad nog plaatselijk wel eens 110volt hadden (jaren 20)

Ja…..Zelfs toen sommigen dorpen nog gelijkspanningsnetten hadden.

Aarding is altijd een zaak van derden geweest, de leverancier van elektrische energie levert in principe geen “aarde”, een aardpunt werd in het verleden wel verkregen door gebruik te maken van het openbare waterleidingnet.

Het is inderdaad waar dat in veel gevallen deze voorziening soms ongemerkt is weggevallen doordat het distributienet is vervangen door modernere kunststof leidingen.

Dit neemt nog steeds uw verantwoordelijkheid niet weg.

Ik moet dus helaas constateren dat de bewering van Dhr. Puk niet opgaat.

In geen enkel geval, of u nu of elektriciteit rechtstreeks van de papouas betrekt, zelf een generator in de tuin heeft staan of gewoon vande plaatselijke stroomboer., 110, 230, 440 of honderduizend volt……

U bent ALTIJD zelf verantwoordelijk voor een goede aarding van uw installatie.

Bij twijfel kunt U uiteraard een installateur dit laten controleren.

Indien U in een huurwoning woont is de verhuurder VERPLICHT de installatie aan de huidige eisen aan te passen indien dit niet het geval is. Bij in gebreke blijven kunt U het beste het prikbord van juristen.pagina hiervoor raadplegen.

• Richard

Fritz,

het grote voordeel van een aardlekschakelaar is dat deze aanspreekt “op het moment van sluiting” met aarde. Als je de randaarde loskoppelt van je apparaat, dan weet je dus zeker dat de aardlek pas aanspreekt “zodra iemand het metalen deel aanraakt” (die stroom van 30mA die dan door jou loopt). De kans dat de stroom door jou loopt is dan ook meteen 100%.

En dat is ongeacht de aardverspreidingsweerstand. Die kan nog zo hoog zijn, maar als er 30mA loopt, dan schakelt de aardlek er “op dat moment” uit.

Ik denk dat de nuon het wel met me eens zal zijn.