Trafo vraag

• Richard

Je maakt een denkfout: de primaire en secundaire wikkelingen zijn inderdaad galvanisch gescheiden. Maar er loopt secundair toch stroom, en als die secundair lekt, dan spreekt “wel” de aardlek aan.

Technisch zit een trafo als volgt in elkaar:

de spanning op de primaire wikkelingen zorgen voor een magnetisch veld. Dat veld wordt door het blikpakket geleid. Op dat blikpakket zit de secundaire wikkeling. Het magnetisch veld in die secundaire wikkeling zorgt weer voor spanning op die secundaire wikkeling.

De scheiding is er dus wel, maar door het magnetisch veld loopt er secundair dus stroom. Die stroom komt via het magnetische veld toch uit de primaire wikkeling. En dus uit het stopcontact. En als je secundair nu een lek hebt naar aarde dan loopt er dus stroom (buiten de aardlek om) naar de energielevering. En dan meet die aardlek toch verschil en spreekt aan.

Ik wil wel voor je naar het schema kijken, scan hem maar in.

• fritz

Beste Richard, ik heb toch niet vermeld dat je je zelf als meet instrument moet gebruiken.

Je reactie over de nulaansluiting moet zeker wat toevoegen aan Albert zijn

sluitings problemen.

Los gooien en meten die handel (met een meter :-)

• fritz

FF aan mijn moeder gevraagd voor de zekerheid - toch m,n echte naam.

volgend puntje :meegeleverde aarde.

Gebeurd ook door het Nuon (volgens mijn broers werkzaam bij het Fantastische NUON :-( ) Bijvoorbeeld Utrechtse heuvelrug gebied,je betaald er wel voor.

Maar kijk bij div. aardings bedrijven sites zou ik zeggen.

Aangezien jij dit forum hoofdzakelijk voor commercieele doeleinden gebruikt en mij deze topic over aarde verder niets toevoegd aan mijn leven kunnen we het hierbij laten.

• Albert

Hallo Richard,

Ik vind het geweldig dat je naar de schema's wil kijken.

Ik ben geweldig geholpen als ik het probleem letterlijk en figuurlijk kan isoleren.

Daarvoor wil ik weten hoe en waar ik wat moet meten.

(ik heb een analoge multimeter waar ik mee overweg kan, ik kan ook over andere meet apparatuur beschikken als het nodig mocht zijn. Maar met een multi meter moet ik al een eind komen denk ik)

Als ik het zo hoor zou het probleem toch in de versterkers kunnen zitten.

Nou vind ik het wel toevallig dat dan beide versterkers hetzelfde probleem hebben.

Als je mij jouw email adres mailt dan mail ik jou het schema.

Even de X jes uit het geposte email adres weghalen (anti spam maatregel)

Albert Baas

• Hans Balk (flipperwinkel.nl)

Je betaalt wel EXTRA voor die aarde.

Dus zelfs als het NUON aarde meelevert is dat dus een EXTRA product waar EXTRA voor betaalt moet worden.

Hoe nou es op met de hele tijd jezelf UPG te lullen.

Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid.

BASTA

• fritz

Goed lezen blijft nog steeds niet je sterkste kant,jammer.

• Richard

Doe ik.