Hans,
kun je een vuistregel geven voor het stroomverbruik van (moderne) flipperkasten?
Heb je aan 3x16A voldoende voor 30 kasten?
Michel
Meer dan voldoende…………………..
……….als je ook de bijhorende verdeelkabels weet te verkrijgen.
een lading stekkerblokken en haspeltjes is NIET het juiste spul.
Om een goede verdeling van deze niet te onderschatten hoeveelheid energie te verkrijgen begin je met een 3x 4qqm kabel van de meterkast (CE) naar een centraal punt waar je een zwerfkast neerzet.
Van daaruit met 2,5qqm naar drie volgende punten in de zaal.
Van daar dan tenslotte met huis tuin en keuken kabels naar de kasten.
Een ster netwerkje dus.
Zeurpietje……
Een DPO is toch wel altijd leuk? Niet elk evenement gaat goed. Maar sommige wel.
Als je lokaal wat wilt regelen lijkt het me geen probleem.
En als iemand wat wil regelen kan dat toch? Heb ik zelf (prive) ook wel eens gedaan. Voordeel: de kasten staan er al, en in goede staat. Stroom heb ik ook.
Resultaat: een leuke dag.
Hangt een beetje van de verdeling terplekke af. Jij gaat nu uit avan 1 driefasen voeding, waarbij je de verdeling nog moet aanleggen.
Als er al groepjes zitten in die gymzaal, die naar stopcontacten gaan heb je al een redelijk sternetwerk (gewoon gebouwinstallatie). En die 2,5mm2 die vanaf de zekering naar de stopcontactjes gaat kan al heel gauw 18A aan (zit dus al boven de 16A) Als je dan de flippertjes aansluit via Praxis haspeltjes op de stopcontacten zal je niets overbelasten.
Maar inderdaad: wel even bekijken per groep dat je niet overbelast. Wat denk je: max 8 kasten per groep? Of 10? Lijkt me allemaal niet onoverkomelijk.
soms gaat dat inderdaad goed ja.
maar ervaring heeft me geleerd dat er dan toch al snel klachten komen mbt te zwakke flippers en VUK's.
Dat op zijn beurt geeft weer een te hoge druk op het technische ondersteuningsteam die dan de hele dag ballen kunnen gaan lospeuteren.
(valt er meer dan 1 bal in een VUK dan zit de boel hopeloos vast door de te lage kracht)
Gevolg is dat er geen aandacht meer overblijft voor lastiger problemen (easy fix first) en dat er kasten permanent buiten dienst worden gesteld.
8 kasten per fase is goed te doen.
verdeel de aanwezige Data East en Sega kasten gelijkmatig over de fasen om geouwehoer bij die kasten te voorkomen.
Zet je ook EM kasten in mix die dan ook door het de aanwezige fasen want die gebruiken veel minder stroom.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?